Menorca körbeevezése tengeri kajakkal

Éles Lackó túrabeszámolója

Újra élvezhettem a tengeri kajakozás által nyújtott szabadságot több egymást követő napon keresztül. Egy túra, ami számomra nem egy egyszerű mindennapi evezést, hanem kihívást jelentett.

Menorca Mallorcától észak-keletre, kb. 40 km-re található. Sokan körbeevezték már ezt a szigetet különböző célokkal. Az én célom az volt, hogy megismerjem a partvonalat és bizonyítsak magamnak ezzel a túrával. Ezért döntöttem úgy, hogy Mallorcáról indulok, átevezek Menorcára, körbeevezem, aztán meg visszaevezek a kiindulási pontra. Különösebben nem volt tervem, hogy hány nap alatt teljesítsem ezt, meg hogy hol fogok aludni. Már csak ezért is érezhettem magam szabadnak a túra alatt. Ahogy esik, úgy puffan. Jaa.. egy tervem azért mégis csak volt, az hogy Mahón kikötővárosban éjszakázzak, mert látni szerettem volna kivilágítva és pár képet akartam készíteni róla. Direkt ezért vittem állványt a gépemhez.

Hogy mit vittem még magammal?

Mellényt, tartalék evezőt, spricót, iránytűt, sapkát (napellenzőset, hogy ne csapjam össze a napszemüveget), 1 evezős rövidnadrágot, 1 evezős hosszú ujjú fehér felsőt, hordókat (3), vízhatlan zsákokat (2) a száraz holmiknak pl: hálózsák, matrac, törölköző, 2 póló, 1 rövidnadrág, egy fényképező (egy másik ami vízálló és mindig a mellény zsebében volt), kaját, gázfőzőt, egy kicsi edényt, evőeszközt, kávéfőzőt (pici, egyszemélyeset).

Kaja:

• 5 flakon víz (feleslegesnek éreztem többet cipelni, mert ott is tudtam venni, viszont azt sem akartam, hogy víz nélkül maradjak)
  • soktésztás levesporok (ami szerintem csak a meleg étel hatást pótolja, 10 perc után megint éhes az ember)
  • mallorcai szárazkolbász (messze nincs olyan jó, mint a hazai)
  • mallorcai májkrém (ez kifejezetten finom)
  • mallorcai konzervek (4), amit csak melegíteni kell (ezeknek nincs konzerv íze!!!)
  • paprika
  • tartós kenyér arra az esetre, ha olyan helyen állok meg, ahol nincs bolt (majdnem minden esetben így volt, ugyhogy…)
  • keksz

• izomfájdalomra kenőcs
  • naptej
  • leégésre krém

1. nap

Cala Rajada mellől, Son Moll strandjáról indultam július 9-én reggel 6-kor. A parton hangoskodó német fiatalok borítgatták a napernyőket, énekeltek, kiabáltak a vízben. Nem csodálom, hogy nem szeretik Mallorcán őket.

A Nap épp akkor bukkant elő a távolban. Szép volt, bár nem volt tiszta az idő. Jobbról mintha köd közeledett volna, előttem meg picit felhős volt. A célpontot nem lehetett látni. Ezért is vittem magammal iránytűt, hogy az átevezésnél mindig a helyes irányt kövessem. Iránytű nélkül lehetne bolyongani a tengeren. 🙂

A tenger egész jó volt, nem hullámzott annyira, 25-26 fokos körül lehetett, és a szél sem fújt eleinte. Hihetetlen milyen csend van a nyílt vizen. Néha egy hajó hangja törte meg ezt. 3 komphajót, 4 halászhajót és pár kisebb vitorlást láttam menet közben. menorca_kajak_lacko_17

Hogy őszinte legyek delfinekre is számítottam, de (szerintem) a rengeteg lerakott haló miatt nem jönnek erre a környékre.

Visszatekintve Mallorca igen lassan akart csak távolodni. A célpontot kb. 25 km evezés után vettem észre.

Anno az egyik hajós boltban felhívták a figyelmem, hogy a két sziget között van egy csatorna, ahol gyorsabban áramlik a víz. Nos, engem kb. 2 km-rel rakott arrébb észrevetlenül. Cap d’Artrutx (világítótorony) volt a cél, de mivel elsodort a víz, egyből a kikötővárosba mentem. Nem siettem. Egy kényelmes tempóval, 2 kajázást, meg a fotózásokat is beleszámítva, 6 óra alatt értem át (47,7 km).

A kikötő elején egy pici öbölben ki kellett szállnom egy pisire. Ez volt az első pihenő. Persze ez sem tartott tovább 4 percnél. Utána a kikötőt jártam be, ahol készítettem pár képet. menorca_kajak_lacko_18 menorca_kajak_lacko_21 menorca_kajak_lacko_22 menorca_kajak_lacko_20 menorca_kajak_lacko_19

Mivel már elég fáradt voltam – pontosabban a derekam volt bedurranva – kellett keresnem egy pihenésre alkalmas helyet. Muszáj volt kiszállnom, mert a kajakban ülve nem tudtam a derekamat pihentetni. Egy hotel betonos csónakleeresztőjét szemeltem ki, ahol találtam némi árnyékot. Gyors kajázás után ráheveredtem a kajak hátuljára, ahol kb. 1 órát nyugodtan tudtam pihenni. Jól is esett!Mivel nem volt vége még a napnak, ismét lapátolásba fogtam, és egészen Cala Morellig eveztem. Azért idáig, mert ezt a helyet szimpatikusnak tartottam az éjszakázáshoz. A strandon pancsiztam kicsit, majd az öböl szélénél kerestem egy helyet, ahol gyönyörű volt a naplemente.

menorca_kajak_lacko_23 menorca_kajak_lacko_02 menorca_kajak_lacko_03 menorca_kajak_lacko_04 menorca_kajak_lacko_05

Azért 68,3 km evezés után már nem kellett altatni. 🙂

2. nap

Hajnalban keltem. Egyrészt, hogy ne csak a nagy hőségben evezzek, másrészt látni akartam a napfelkeltét. Gyors kajázás után spuri a vízre!

Nem csak a nap volt szép, ahogy előbukkant, hanem a vörös sziklák is, amikre meg oldalirányból esett a fény.

menorca_kajak_lacko_24 menorca_kajak_lacko_25 menorca_kajak_lacko_26 menorca_kajak_lacko_27 menorca_kajak_lacko_28

Ez a rész szinte teljesen kopár volt. Nagyon kevés növényzetet láttam. A tenger nagyon nyugodt volt, mint ahogy általában reggel szokott lenni.Illa des Porros-nál pillanatok alatt köd ereszkedett körém. Mielőtt teljesen eltűnt volna az előttem lévő sziget (ami mellett el kellett eveznem), az iránytűn még megnéztem az irányt. Most is jól jött ez a ketyere, nem csak az átevezésnél.

menorca_kajak_lacko_29 menorca_kajak_lacko_30Először 25,3 km után, Fornells-nél szálltam ki, ami egy viszonylag nagy öböl, 2-3 kicsi szigettel, kikötővel, stranddal.

menorca_kajak_lacko_32 menorca_kajak_lacko_06 menorca_kajak_lacko_31

A hajót kitettem a partra egy étterem előtt, sétálgattam, fagyiztam, vettem a boltban 1 zsugor vizet, ücsörögtem a parton, aztán meg már nem bírtam a meleget, így indulnom kellett. Ezt nem szerettem a kiszállásban, hogy szinte alig volt árnyék, ezért nagyon sülős volt a parton lét. A tengeren mindig járt a levegő, meg ugye a nagy víztömeget nem tudja úgy felmelegíteni a tűző nap, mint a betont, vagy a homokot.Menorcára jellemző, hogy nagyon sok barlangba lehet beevezni. Vannak olyan szakaszok, ahol szinte egymást érik a barlangok. Nem eveztem be mindegyikbe, de azért megfordultam párban! 🙂

menorca_kajak_lacko_33 menorca_kajak_lacko_34

Mivel az előző pihenőnél nem ettem fagyin kívül semmit, 38,9 km-nél újra tartottam egy kis pihenőt. Port d’Addaia-nak nagyon szimpatikus strandja van. A strand mellett, a bárkák között szálltam ki egy ebédet melegíteni. Itt jó kis árnyékos helyet találtam, nem kellett perzselődnöm a napon. menorca_kajak_lacko_35 menorca_kajak_lacko_07 menorca_kajak_lacko_08 menorca_kajak_lacko_09 menorca_kajak_lacko_36

A kajázás, és kevés pihenő után beeveztem a szemközti Torre d’Addaia-ba, ami nagyon természetvédelmi területhez hasonlított. A víz sekély volt, ezért a nap nagyon melegre tudta felmelegíteni. Rajtam kívül nem láttam ott senkit.A következő, ami említésre méltó, az Menorca legnagyobb kikötővárosa, és egyben a fővárosa is. Itt, Mahón öblében éjszakáztam. Már naplementében eveztem be ebbe a kb. 5 km hosszú öbölbe. Nagyon szép volt!

menorca_kajak_lacko_37 menorca_kajak_lacko_38 menorca_kajak_lacko_39

A központtal szemben, egy elhagyatott, műemlékes, ágyus, félsziget szerű valamin szálltam ki lopózva. Biztos vagyok benne, hogy elzavartak volna onnan, ha látnak. Tökéletes hely volt a kivilágított várost fotózni. Egy kőkerítés mögött vártam, hogy teljesen besötétedjen, aztán “megágyazzak”, majd pár fotó készítés után kipihenjem az aznapi fáradtságot.menorca_kajak_lacko_10

Igen ám, csak kellő sötétségben felkapcsolódott fölöttem 2 reflektor. Mindenhol teljes sötétség, csak körülöttem volt világos. 🙂 “Na most mindenki lát engem a túloldalról.” Húzhattam arrébb a cuccaimat 🙂

69,1 km-ert raktam ezen a napon a hajóba.

Nagyon szép volt a kivilágított város!

menorca_kajak_lacko_12 menorca_kajak_lacko_11 menorca_kajak_lacko_13 menorca_kajak_lacko_14

3. nap

A kajak hátulján aludtam.

A reggeli után 6 körül szálltam vízre. A párás idő nagyon jó hangulatot adott az öbölnek.

menorca_kajak_lacko_40 menorca_kajak_lacko_42
Miután vízre szálltam és eveztem kicsit, a csendet mély morajlás törte meg. El sem tudtam képzelni mi lehet az. Egyszer csak egy hatalmas hajó, a Balearia bukkant elő a kanyarban. Meglepődtem rendesen, de nagy élmény volt nagyon!

menorca_kajak_lacko_41 menorca_kajak_lacko_43

Szerencsére ezen a szakaszon is nagyon sok barlang volt.

menorca_kajak_lacko_45 menorca_kajak_lacko_44

Volt olyan is, ahol egy nagy bejáraton beeveztem, az oldalán meg volt egy kicsi kijárat, ahol nagyon szépen besütött a nap a sziklák alá. menorca_kajak_lacko_50 menorca_kajak_lacko_51 menorca_kajak_lacko_52

Máshol meg a barlang bejáratánál a szikláról ugráltak a fiatalok. menorca_kajak_lacko_53

A szakasz eleje meg a vége ismét kopár volt, de azér akadtak erdős részek is. Leginkább sziklafal jellemezte a partvonalat. Nagyon kevés strand van ezen a szigeten. Az első nagy, igazi strandot Son Bou-nál láttam. Szerintem ez a legnagyobb strandja Menorcának. Pihenőt, a mellette lévő Sant Tomás strandján tartottam.

menorca_kajak_lacko_16

Persze kicsi, eldugott öblökben is akad olyan, ami nagyon szép. Sőt, nekem személyesebbnek tűnnek ezek a strandok. Pl. egy ilyenben találkoztam kajakosokkal, akik ugyancsak a sziget körbeevezésén fáradoztak. Persze ők kisebb léptékben haladtak, más volt a céljuk. menorca_kajak_lacko_46 menorca_kajak_lacko_15 menorca_kajak_lacko_47

Nekem a legjobban Cala Galdana környéke tetszett ezen a napon. Egyrészt itt volt a fent említett kis kijáratos barlang, másrészt egy alagút is található a környéken, amin nagy élvezet átevezni. menorca_kajak_lacko_54 menorca_kajak_lacko_48 menorca_kajak_lacko_49

Menorcán nagyon sok kishajó látható. A mai nap végefelé viszont hirtelen mindenki eltűnt a vízről. Először nem értettem miért, de aztán rájöttem. Ma volt a Vb döntő. Magányosan beeveztem Cala en Bosch kikötőbe. menorca_kajak_lacko_55 menorca_kajak_lacko_56

Ezzel elértem a sziget azon pontját, ahonnan már “csak” vissza kell eveznem Mallorcára. Egy közeli strandon (Son Xoriguer strandján), egy elsősegély bódé mellételepedtem le. Utolsó tusolás flakonból, majd száraz ruhába ugrottam (de jó is volt), főztem egy fini levest, vettem még vizet, meg sok csokit a közeli boltban, aztán hallgattam hogyan szurkolnak a spanyolok a legközelebbi bárban. Minden megmozdulást megtapsoltak, ujjongtak. Én azt hittem, hogy már legalább 23 – 0-ra vezetnek. 🙂

Ezúttal egy napozóágyra heveredtem, de nem volt kényelmesebb, mint a kajak hátulján.

62 km-t eveztem ezen a napon. 199,4 km-t összesen a 3 nap alatt.

4. nap

Már este bepakoltam majdnem mindent a helyére, hogy hajnalban ne azzal kelljen vacakolnom.

Kajáztam egy gyorsat, aztán nagy izgalommal neki indultam az utolsó, számomra legnehezebbnek ítélt szakasznak. A napfelkelte ismét nagyon szép volt.

menorca_kajak_lacko_57 menorca_kajak_lacko_58

A tenger meglepően sima volt, ahhoz képes, hogy tegnap estefelé eléggé hullámzott.menorca_kajak_lacko_59

Szerencsém is volt, mert majdnem hátulról kaptam a gyenge, hosszú hullámokat, ami kicsit könnyítette az evezést. 10 km után már láttam halványan a célt. Azért jobb így evezni… Viszont, ahogy az első napon alig akart távolodni Mallorca, most olyan lassan közeledett. Csak eveztem, eveztem, eveztem, aztán nem változott semmi a tájban. 🙂

Az áramlat most nyugvóban lehetett, mert egyenesen tudtam haladni, nem sodort el semerre (ahogy utólag a GPS mutatta).

Most nem találkoztam sok hajóval. A közelben láttam a menetrend szerinti járatot, ami Cala Rajada-ból indul Menorcára, majd vissza. Igazából ez a hajó volt a segélyhajóm, amire számíthattam, ha baj van. Mert ez biztos közlekedik minden nap. Ezért is választottam ezt az útvonalat.

Nagyon nyögvenyelősen ment az utolsó pár km, de végül közel 6 óra alatt elértem azt a strandot Mallorcán (41,8 km), ahonnal elindultam az első nap. A sok strandoló között igen nehezen tudtam partra tenni magam.

menorca_kajak_lacko_60

A kedvesem ott várt. Már nagyon hiányoztam neki. 🙂 Szinte az első kijelentése az volt, “DE BÜDÖS VAGY” :))). Na igen.. a tengervíztől igen csak be tud szagosodni a ruha pár nap után. 🙂

Összesen 241,2 km-t eveztem 3 nap és 6 óra alatt. Kissé fáradt voltam a túra végére. Le voltam lassúlva, mint malacka szembeszélben. De aztán erőre kaptam.

Az öbölben (ahol tároljuk a hajóinkat), csapni akartam még egy kört, megnézni, hogy mi változott pár nap alatt. De végül ez már elmaradt.

menorca_kajak_lacko_01

Nagyon örülök, hogy sikerült minden gond nélkül teljesítenem ezt a túrát. Nagyon szép volt Menorca, bár azért Mallorca még mindig előtte áll. Egy dolgot tudok felhozni negatívumként, hogy első nap a kikötő környékén rengeteg szemét volt a vízben.

A következő túrám remélhetőleg Ibiza lesz. Még nem tudom, hogy oda is átevezek-e, mert az azért 90 km-re van Mallorcától. De majd meglátom…

Tervek mindig vannak. A tengeren érzett szabadságból meg sosem elég!!!!!!!