Moldva (Vltava) folyóleírás

A Moldva, vagy cseh nevén Vltava Csehország déli részén indul útjára. Ez a gyönyörű folyó, hatalmas fenyvesek, gyönyörű legelők, magas sziklafalak között kanyarog, hogy Cesky Krumlov csodaszép történelmi belvárosán átevezve átvigye a túrázókat az autóval szinte megközelíthetetlen nemzeti parkon, majd kiszélesedve, megnyugodva folytassa útját az Elba felé.

Ez a cikk a Moldva (Vltava) folyó leírását tartalmazza. Ha hivatásos túraszervezőkkel, a szervezett túránkon szeretnél részt venni, ide kattints. További tartalmak a folyóról itt olvashatóak, ennek az oldalnak az alján találsz még képeket a folyóról.
Moldva - Adatlap

Moldva

Forrás: A Moldva (csehül: Vltava) Csehország egyik legfontosabb, egyben leghosszabb, nemzetinek számító folyója. Az ország déli részén, a Cseh erdőben eredő (Šumava, Csehország), 430 km hosszú folyó Český Krumlov, České Budějovice, és Prága érintésével halad észak felé, majd Mělníknél ömlik az Elbába. A két folyó összefolyásánál a Moldva vízhozama nagyobb az Elbáénál, a folyó geográfiai jellegzetességei miatt azonban az alsó szakasz az Elba nevet viseli.

Hossz: 430 km

Átlagos sebesség: 4-8 km/h

Átlagos szélesség: 4 – 60 m

Körülmények, korlátozások: Evezősök körében a legnépszerűbb cseh folyó, az egyik legnépszerűbb európai folyó. Méltán. A Lipno I. és Lipno II. víztározó miatt a vízállás mindig garantált, még vízhiányos nyári időszakban is. Szezonban a gátak melletti hajócsúszdák megevezhetőek, szezonon kívül a csúszdák egy része nincs bent, ilyenkor némelyik gáton sokkal nehezebb vagy kenival nem lehet lecsúszni.
Felső rész Nemzeti Park. Itt a következőek a korlátozások: Borova Lada-ig nincs evezés, innen Lenory-ig márc. 15. – május 31. 8:00 – 18:00 óra között minimum vízállás feltételével (Lenora 55 cm és Soumarsky híd). Beszálló és kiszálló kizárólag: Lada, Horni Vltavice, Lenora.
Lenora – Nová Pec szakasz május 1. – október 31. 8:00 – 19:00.
Nova Pec-től nincs korlátozás, 6 nagy gát.
Lipno I és Lipno II között nagyon nehéz rész, és nincs is mindig elég víz ezen a szakaszon.
Lipno II alatt mindig elég a víz. Nyáron néha napi 2.000 (!) hajó is van errefelé egy nap alatt. Csúszdáknál hosszabb várakozásra is fel kell készülni nyáron. Csudajó víz, meseszép táj, kempingek, hajóbérlők, cseh kocsmák, röviden: a tökéletes folyó.

Szakaszok

szakasz fkm táv nehézség
Kvilda – Borová Lada (nem lehet evezni) 424,3 – 416,6 7,7 WW I-II
Borová Lada – Horní Vltavice 416,4 – 403,0 13,4 WW I-
Horní Vltavice – Lenora 403,0 – 396,3 6,7 ZWC+
Lenora – Soumarský híd 396,3 – 389,8 6,5 ZWC
Soumarský híd- Nová Pec 389,3 – 363,7 25,6 ZWB
Nová Pec – Lipno I gát vége 363,7 – 329,5 34,2 ZWA
Lipno I vége – Loučovice 329,5 – 322,0 7,5 WW III – IV
Loučovice – Lipno II gát vége 322,0 – 318,7 3,3 WW IV – V+
Lipno II vége (Vissy Brod) – Boršov 318,7 – 248,8 69,9 ZWC, WW I
Boršov – torkolat 248,8 – 0,0 248,8 ZWB

Mikor, mivel

szakasz időszak hajó gyakorlat
Kvilda – Lenora tavasz kajak, kenu gyakorlott
Lenora – Lipno II (Vissy Brod) egész évben kajak, kenu, + Lipno I-II raft kezdő, Lipno I-II tapasztalt
Lipno II (Vissy Brod) – torkolat egész évben kajak, kenu, raft kezdő, gyakorlott

Jellemzés

szakasz szélesség vidék sebesség vízállás
Kvilda – Lenora 4 – 10 m meseszép erdős 5-6 km/h Borová Lada-tól 60 cm, Vltavice – Lenora 55 cm
Lenora – Lipno II (Vissy Brod) 10 – 15 m meseszép erdős 5-6 km/h Lenora 46 cm
Lipno II (Vissy Brod) – torkolat 15 – 60 m meseszép erdős, Borsov alatt sík 5-6 km/h Vissy Brod 65 cm

Túratervek: A folyó adatlapja és a részletes ismertetők alapján könnyedén össze tudunk magunknak állítani tervet. A sok kemping, és a folyó könnyű megközelítése miatt a lehetőségek száma végtelen.

Veszély: Lipno I és Lino II közti rész nehéz vadvíz (WW III-V). A Vyssi Brod – Borsov szakaszon a gátak melletti csúszdákat érdemes első evezés előtt partról megnézni. A szakaszok nehézségi besorolásánál a gátak nincsenek beleszámítva!

Legérdekesebb rész: Vyssi Brod – Borsov.

Beszállók, kiszállók: Borová Lada 416.6, Horní Vltavice 403, Lenora 393, Soumarký híd 389.8, Nová Pec 363.7, Lipno vége II 319, Březí 249.6, Rožnov 242.8, České Vrbné 233.2, Červená n.V. 181, Davle 78.1, Praha 60 + összes híd, kemping, Lipno II – Zlata Koruna között az út szinte végig a folyó mellett megy.

Vízmércék: Lenora, Vissy Brod. A Vissy Brod Vízállás megtekinthető itt.

Megközelítés: Útról végig jó.

Kempingek: rengeteg a kemping, a legnépszerűbb kempingek nevét és elérhetőségét lejjebb megtaláljátok. A vizesblokkok mennyisége és minősége lehetne jobb is, de minden évben javul azért. A kempingekben a fizetés nem a megszokott fő/éjszaka alapon működik, hanem külön kell fizetni a sátorhelyért, autóért is. Nagyobb kempingekben a büfé mellett bolt is van. Az ételek, italok, szállások árai hazaihoz közeliek, nem drágák, fizetni cseh koronával tudsz. A kemping nevére rákeresve megtalálod a honlapjukat, ott megnézheted az aktuális árakat.
(Soumarský híd- Nová Pec között a Nemzeti Parkban nincs kemping.) Ne vadkempingezzetek, a folyó a hatalmas népszerűség miatt nem bírja el!

 

Kvilda - Vyssi Brod
Ez a szakasz csak a teljesség miatt került bele a leírásba, valószínűleg a Vyssi Brod – Borsov szakasz érdekel téged is. Gördíts lejjebb!
  • Táv:  105 fkm
  • Nehézség: ZWC – WW II, Lipno I és II között WW III – WW V !
  • Hajó: kajak, merevtestű nyitott kenu, trekk, raft (merevtestű hajókból csak PE hajó javasolt a kövek miatt!)

A gátakat leevezés előtt nézzed meg, visszaszívó víznél emelj át!

424,3 Kvild, közúti híd
424,0 gát 1 m !
423,7 gát !
422,6 Bucina
422,5 gát, átemelés bal part 1,5 m
421,0 közúti híd, 167-es út
417,2 közúti híd, 167-es út, Frantiskov
416,6 közúti híd, 167-es út Borova Lada
414,6 gát, átemelés bal parton, 0,8 m !
413,3 gát
413,8 gát 0,8 m !, átemelés jobb és bal parton
409,1 gát, átemelés bal parton, 1,1 m !
408,3 híd, Polka
407,1 gyalogos híd
405,3 gát, átemelés mindkét parton lehetséges, középen evezhető, 1,0 m, Brezová Huf
403,0 közúti híd 4-es út, be- és kiszálló, Horní Vltavice
402,4 gát
399,2 gát, Zaton
397,6 gyalogos híd
396,3 közúti híd, 141-es út Lenora, be- és kiszálló
396,2 gát
395,9 Lenora kemping, be- és kiszálló
395,8 gát, +200 m gát
394,3 Rasnice + 100 m híd
393,4 gyalogos híd, gát
390,0 gát, közúti híd, Soumarský most
389,8 be- és kiszálló
387,6 gyalogos híd
383,2 vasúti híd
373,5 közúti híd, Pekna, gát
363,7 közúti híd,  Nova Pec
361,9 vasúti híd
330,5 Lipno
329,5 gát, átemelés jobb parton, közúti híd
329,4 beszálló
328,9 gát, 1,0 m !!, WW III-IV
328,2 WW III
327,5 gyalogos híd
327,2 közúti híd, Loucovice
326,1 gát, átemelés bal parton, 0,9 m
325,9 híd, Loucovice
325,5 kiszálló
325,4 gát, kiszálló jobb part, 2,5 m !! WW IV+
324,5 WW V+
324,2 WW IV
323,9 WW IV+
321,7 beszálló
319,1 gát, Lipno II vége

Vyssi Brod - Borsov
  • Táv:  70 fkm
  • Nehézség: ZWC, WW I (hajócsúszdák néhol WW II)
  • Hajó: kajak, merevtestű nyitott kenu, trekk, raft (merevtestű hajókból csak PE hajó javasolt a kövek miatt!)
  • GPS track letölthető innen. A GPS track tartalmazza a kempingek, büfék, hajócsúszdák helyét is.

Túratervek

Akár egynapos evezés, akár többnapos evezésről van szó, a Moldva folyó mindenképpen jó terepnek ígérkezik.

Egynapos túratervek a kereskedelmi szakaszon

  1. Vyssi Brod – Rozmberk – 10 km – 3 gát
  2. Vyssi Brod – Branna – 20 km – 3 gát
  3. átevezés Cesky Krumlovon – 6 km – 5 gát
  4. Cesky Krumlov – Zlata Koruna – 17 km – 5 gát
  5. Zlata Koruna – Borsov – 20 km – 2 gát

Többnapos túratervek

A folyón többnapos túra esetén köszönhetően a rendkívül jó kiépítettségnek rengetegféle többnapos túraterv alakítható ki 70 km-es Vyssi Brod – Borsov legelterjedtebb szakaszon is. Érdemes egy evezés nélküli napot szánni Cesky Krumlov megtekintésére is. Nyáron előfordulhat a csúszdáknál sorbaállás, ebben az időszakban ezt is érdemes figyelembe venned a tervezésnél. Szezonon kívül a kempingek zárva vannak.

A csúszdákról

A Vyssi Brod – Borsov szakaszon történő evezés legizgalmasabb eseményei egyértelműen a gátakon történő lecsúszás. Háromféle csúszdával találkozhatunk a Moldván:

  • Letörés: 3-4 méter szélesen van egy teljesen függőleges letörés. Olyan, mint egy pici vízesés. Ilyen például Vyssi Brod gátja, vagy ilyen Krumlovban a Süllyedős gát. Jellemzője, hogy a csúszda végénél sok víz jön be a hajódba, így bár irányban tartani nem túl nehéz, de gyakran jön be annyi víz a hajóba, hogy emiatt borulhatsz fel, süllyedsz el.
  • Falejtő: 2 méter szélességű, fából épített lejtő. Könnyű bejárat, a végén nem túl nagy hullám, lecsúszás után a kenu azonban ki akar törni oldalra. Fontos, hogy a kormányos evezője a vízben legyen végig, hogy korrigálni tudja a hajó mozgását! Ilyen például a Vasutas vagy a Fahídas csúszda.
  • Folyosó: Betonfolyosón kell végighaladni. A fésűs kiépítés miatt a középen tartás csak rövid (egyszemélyes rövid kajak) hajóknak nehéz. A folyosó falát ne fogd meg kézzel, ha túl szűk a hely, akkor eveződdel érintsd a falat! A folyosó végén nem túl nagy hullám, lecsúszás után a kenu ki akar törni oldalra. Fontos, hogy a kormányos evezője a vízben legyen végig, hogy korrigálni tudja a hajó mozgását! Ha a kormányos nem irányítja a hajóját, akkor végigradírozza a hajó orrát a folyosó falán!Ilyen csúszda van Rozmberk-ben, Krumlovban a Templomos, Zlata Koruna előtt.
gatak_tipusai

Csúszdák típusai: letörés, falejtő, folyosó.

Mindenképpen fontos kihangsúlyozni még egyszer, hogy a legfontosabb a csúszdák végénél a kormányos irányban tartó szerepe, hogy a hajó ne tudjon jobbra vagy balra kitörni, amikor a hajó orrát behúzza a limány! Ha a végén a limány part felé behúzza a hajódat, és a partnak ütközik, akkor jó eséllyel sérül a kajak, kenu orra.

A gátak alatt a meder sziklás, köves. Borulás esetén ne böködjünk a lábunkkal lefelé, hagyjuk, hogy a víz lesodorjon a lassabb részig, addig ússzunk vagy csak felhúzott lábbal felfeküdve (passzív vadvízi úszáspozíció) a vízre sodortassuk magunkat! Ha valakinek fontos a feje, akkor a gátaknál vegye fel a sisakját! Gyerekeknek feltétlenül javasolt!

Téli időszakban a lejtős csúszdákat kiveszik, a papírgyárit meg lezárják.

Részletes ismertető

A km számozást a Vyssi Brod-tól, a Lipno II víztározó végétől kezdtem, mivel itt kezdődik a legnépszerűbb szakasza a folyónak, de mellette feltüntettem a hivatalos  fkm-t is.

0 km (319,1 fkm) Lipno II víztározó vége

0,1 km (319,0 fkm) Pod Hrází kemping

0,4 km (318,7 fkm) Vyšší Brod, közúti híd

0,54 km (318,5 fkm) gyalogos híd

1,12 km (317,9 fkm) Vyssi Brod-i gát

GPS: 48.620100, 14.314156

Átemelési és előzetes megtekintési lehetőség bal part. Magassága kb. 1 méter. A gát alatt visszaforgó hengerre és hullámra kell számítani, ami miatt sok víz jöhet be a hajódba. A gát alatt 200 méter hosszú köves zúgó.

gat01_vyssibrod

Csúszda bal part mellett.

gat01_vyssibrod_b

Az első gát. Az elején van egy kb. 1 méteres letörés, majd 10 méterrel lejjebb egy nagy hullám. Biztosan fog bejönni víz. Vannak, akik egyszerűen csak elsüllyednek a sok víztől.

1,17 km (317,4 fkm) vasúti híd
4,08 km (314,9 fkm) Vasutas gát

GPS: 48.618844, 14.347823

A csúszda és a gát előzetesen megtekinthető a jobb partról. A csúszdától bal part felőli átbukó rész (a képen X-szel jelölve) magas vízállásnál veszélyes a visszaszívó hatása miatt. A nyíllal jelölt hajócsúszdától jobbra zsilip befolyó, de nem szív erősen, nem veszélyes. A csúszda anyaga fa, magassága kb. másfél méter. A csúszda után 300 méter hosszan WW I-II-es köves zúgó. Jobb parton település Herbertov.

gat02_vasutasgat

Vasutas gát.

gat02_vasutasgatb

Vasutas csúszda.

 

6,41 km Büfé

A 160-as és 163-as út kereszteződésénél büfé mindkét parton. GPS: 48.629276, 14.370906

 

10,24 km (308,7 fkm) Rožmberk, híd

A településen bolt, étterem. Érdemes felsétálni a várhoz.

10,42 km (308,5 fkm) Rozmberk-i gát

Jobb part felől előzetesen megnézhető és átemelhető. Magassága 1,4 m, egy betonfolyosón kell lemenni, a folyosón könnyű középen tartani, de a kijárat után a hajó ki akar törni jobbra a part felé!

gat03_rozmberk

A csúszda a jobb part felől van.

gat03_rozmberk2

Rozmberk-i csúszdán.

11,8 km (307,1 fkm) gyalogos híd

11,86 km Kemp U Nojdy, azaz a rozmberk-i kemping

GPS: 48.659028, 14.364774

Autós megközelítés: Rozmberk településen a benzinkútnál, GPS 48.654504, 14.369728-nél kell jobbra fordulnod.

rozmberk_kemping_megkozelites

Piros nyíl szerint kell menni. Benzinkútnál jobbra fel, végig a házak mellett, várnál egyenes tovább a lejtőn az erdőn keresztül.

19.03 km Büfé

Hangulatos büfé a jobb parton. GPS: 48.701905, 14.353402

20.92 km Kemp Branna kemping jobb part, Kemp Ufika bal part

A jobb parti Kemp Branna kempinget megközelíteni a a Zaton teleülés hídján keresztül lehet. GPS: 48.714169, 14.342807

20.98 km (297,9 fkm) keresztgát

Említésre sem érdemes, egy kis hullám, semmi különös. Középen evezhető kis víznél is. GPS: 48.714620, 14.343161

22.96 km (295,9 fkm) Zaton, híd

GPS: 48.726605, 14.336520

24.22 km Kemp Vltava kemping

GPS: 48.736102, 14.330061
24.45 km (294,3 fkm) közúti híd, ez vezet a Vltava kempingbe

26.17 km Piskarne kemping

GPS: 48.751653, 14.323715

29.19 km (289,5 fkm) Vetrni, papírgyár eleje, híd

GPS: 48.768450, 14.307241.

29.33 km híd

30.44 km (288,2 fkm) Papírgyár csúszda

A legcsúnyább csúszda köszönhetően a papírgyári környezetnek. Nem különösen nehéz. Ez a leghosszabb (60 méter hosszú), betonfolyosón kell végigcsúszni, magassága 1,8 méter. Rövid hajót nehéz középen tartani. A jobb partról előzetesen megtekinthető vagy átemelhető.

gat04_papirgyar

A csúszda jobbról van.

gat04_papirgyar2

Hosszú folyosón kell lecsúszni. Csak középen kell tartani a hajót.

GPS: 48.778738, 14.301088

30.95 km híd

GPS: 48.782973, 14.298483

 

32.32 km (286,4 fkm) Baris csúszda

A Baris csúszdával kezdődik a krumlov-i szakasz, innen a csúszdák gyakoribbak lesznek. A Baris gát megtekinthető és átemelhető jobbról. Nem túl nehéz, 1 méter magas, de említést érdemel mindenképpen, hogy a csúszda végétől 20 méteren át nagyon köves.

GPS: 48.792926, 14.305374

gat05_barisgat

Hajócsúszda jobb szélén.

gat05_barisgat2

A képen nem látszik, de köves nagyon.

33.17 km Cesky Krumlov Kemp kemping

GPS: 48.797550, 14.306672

33.77 km (284,9 fkm) Fahídas csúszda

Jobbról átemelhető és megtekinthető. A falejtős csúszdák közé tartozik, 1 méter magas. Könnyű a csúszda, nincs is túl nagy hullám alatta, de mégis itt van az egyik legtöbb borulás. Ennek oka az, hogy a csúszda után nehéz irányba tartani a hajót, sokan nekimennek a part melletti köveknek.

GPS: 48.799933, 14.314038

gat06_fahidas

Fahídas csúszda jobb part mellett.

gat06_fahidas2

Ez a csúszda a lejtős. Nem a csúszda nehéz.

34.49 km (284,2 fkm) közúti híd

GPS: 48.805378, 14.312557

34.62 km (284,1 fkm) Elsüllyedős csúszda

A közúti híd után van egyből. Az összes csúszda közül ez a legkönyörtelenebb, aki nem borul fel, az egyszerűen csak elsüllyed a sok víztől, ami a hullámmal bejön. A helyi vadvízi kajakosok kedvelt rodeós helye. Átemelés jobb part mellett lehetséges. GPS: 48.806466, 14.312873

gat07_sullyedos

Csúszda bal part mellett, átemelés jobb part melletti lépcsőkön.

gat07_sullyedos2

Ezt látod indulásnál.

gat07_sullyedos3

Érdemes a hátulját terhelni, kevesebb víz jön be.

35.00 km (283,6 fkm) közúti híd

GPS: 48.806742, 14.317626

35.65 km (283,0 fkm) Templomos csúszda

GPS: 48.809578, 14.316462
1,5 méter magas, folyosós csúszda, a csúszda után a limény el akarja húzni a hajót, neki a parti köveknek, kormányosnak végig kormányozni kell! A bal parton mellett könnyen megtekinthető, átemelhető.

gat08_templomos

Csúszda folyosó bal part mellett.

gat08b_templomos

Kormányozni végig kell!

35.78 km (282,8 fkm) közúti híd

GPS: 48.809211, 14.314826

36.15 km (282,5 fkm) Japán turista csúszdája

A bal parton megtekinthető, átemelés már nem olyan egyszerű. A csúszda után egyből jobbra kell tartanod, mert a víz a bal part melletti köveknek akar nekivinni.

GPS: 48.811638, 14.312487

gat09_japan

Átépítés előtti kép, de a lényegen nem változtat. A nyíllal jelzett helyen van a csúszda.

gat09_japanb

Bár sokszor kicsi a víz, de a csúszda alatt műanyag van, nem sérül a hajód alja.

gat09_japanc

Detti és Somi a Japán turista csúszdáján. 
 

36.24 km (282,4 fkm) gyalogos híd

A híd után jobb parton kikötési lehetőség ha kicsi meg akarsz állni Krumlov-ban.

GPS: 48.812228, 14.313421

36.43 km (282,2 fkm) közúti híd

GPS: 48.811868, 14.315706

37.03 km (281,5 fkm) Közúti híd

GPS: 48.813450, 14.321752

37.21 km (281,4) Közúti híd

GPS: 48.814284, 14.319922. Alatta fenékküszöb, a hídnál jobb part mellett menj.

37.42 km (281,2) Közúti híd

GPS: 48.815662, 14.318238

38.06 km (280,6 fkm) Közúti híd, Český Krumlov vége

GPS: 48.818219, 14.325619

38.17 km Kemp Krumlov kemping

GPS: 48.818551, 14.326993

39.16 km (279,5 fkm) Közúti híd

GPS: 48.813079, 14.329246

39.73 km Büfé

GPS: 48.813122, 14.334556

40.29 km Büfé

GPS: 48.817753, 14.337357

41.86 kmBüfé

GPS: 48.816538, 14.349732

48.20 km Büfé és közúti híd (Rájov)

GPS: 48.843214, 14.364694

49.56 km (269,0 fkm) Zlata Koruna csúszda

1,6 méter magas csúszda, de hosszú, így az esése nem túl nagy. Folyosón kell végigcsúszni, a könnyebb moldvai csúszdák közé sorolom. Megtekinthető, átemelhető jobb parton. Lecsúszás után figyelj oda, mert köves zúgó következik. GPS: 48.851202, 14.365622

gat10_zlatakoruna

Jobb oldalon van a csúszda.

gat10_zlatakoruna2

Hosszú, próbáld középen tartani a hajódat.

49.99 km (268,7 fkm) Zlata Koruna és közúti híd

GPS: 48.853003, 14.370471

50.08 km Kemp Koruna kemping

GPS: 48.853514, 14.371335

57.32 km Büfé

GPS: 48.886796, 14.365697

59.89 km Divci Kamen várrom

Rövid, negyedórás séta a patak partján felfelé. Belépőre vigyél pénzt! GPS: 48.890351, 14.358326

67.50 km Büfé

GPS: 48.913353, 14.415331

67.56 km (250,9 fkm) Fenékküszöb

GPS: 48.913879, 14.415473

gat11_fenekkuszob

Semmi különös, csak egy nagyobb hullám. Bal part mellett a V nyelv közepén.

68.38 km (250,0 fkm) Erőmű gátja

2 méter magas gát. Átemelés a bal parton a piros nyíl szerint. A gáton tiltott az evezés. Tilosban evezhető a kékkel jelzett nyílnál optimálisan magas vízállásnál. GPS: 48.917352, 14.423391

gat12_eromu

Átemelés a bal parton.

68.87 km Borsov, Kemping Kemp Posledni stace

GPS: 48.917797, 14.429834

A végére pár kép, hogy lássad milyen is egy igazi Moldva túra

moldva_tura_52 moldva_tura_51 moldva_tura_50 moldva_tura_48 moldva_tura_47 moldva_tura_46 moldva_tura_44 moldva_tura_43 moldva_tura_37 moldva_tura_35 moldva_tura_34 moldva_tura_27 moldva_tura_26 moldva_tura_25 moldva_tura_23 moldva_tura_16 moldva_tura_15 moldva_tura_13 moldva_tura_11 moldva_tura_09 moldva_tura_06 moldva_tura_04 moldva_tura_03 moldva_tura_02 moldva_tura_01