A Hypothermia, a kóros kihűlés

A Hypothermia akkor következik be, amikor az emberi test által, a hideg környezet miatt leadott hőmennyiség nagyobb, mint a szervezet hőtermelő képessége, így a test lehűl. A vízitúrázóknál ezzel a rendkívül veszélyes, (szerencsére ritkán) akár halált is okozó jelenséggel elsősorban a nyílt vízi borulásoknál, vadvízen a beszorulásos baleseteknél találkozhatunk, de akár egy teljesen hétköznapi evezésnél, akár nyáron is előfordulhat.

Mecsó kajakozni indul.

Testhőmérséklet

Az egészséges, felnőtt ember testhőmérséklete normális körülmények között 37 °C körül van. 35 °C között lehűlésről, 30-32 °C között kihűlésről, 27 °C alatt megfagyásról beszélünk.

Tévedés lenne azt hinni, hogy túráinkon csak akkor hűlhetünk ki kórosan, ha nem sikerül az eszkimóforduló, vagy túl sokáig tartózkodunk a hideg vízben. Hypothermia hideg, szeles időben végzett hosszan tartó kimerítő testmozgás (például túra), vagy akár egy hideg, nem megfelelő felszereléssel rendelkező ember szabadban töltött éjszakája után is előfordulhat. Közhelyes, de igaz: Rossz idő nincs, csak rossz felszerelés.

Hypothermia05

Megfelelő felszereléssel kedvenc időtöltésünkről téli időszakban sem kell lemondanunk. Ez a kép egy hideg januári napon készült rólam a Savinjá-n, és mondhatom, hogy a hideg idő ellenére csodásan éreztük magunkat a folyón a kajakos barátaimmal.

A Hypothermia, kóros kihűlés esélyét növelik a következő tényezők:

• vizes ruha,
  • szél,
  • gyenge, kimerült test,
  • alkoholos, kábítószeres, gyógyszeres állapot,
  • elalvás vagy eszméletlenség.

A gyenge kimerült testtel kapcsolatban kihangsúlyozandó az energia és folyadék pótlásának fontossága. Ez a gyakorlatban annyit jelent, hogy néha egy csoki elfogyasztása megelőzheti a kihűlés elkezdődését.

Tünetek

A testhőmérséklet csökkenése a mozgás és a gondolkodás lassulásával jár. Az ingerlékenység, a nehezebb beszéd, az értelmetlen cselekedetek, az álmosság felhívhatják a figyelmünket a Hypothermia kezdeti állapotára, az eszméletlenség, nehéz légzés vagy alig érezhető szívműködés életveszélyes, azonnali segítséget megkövetelő állapot. Az ilyen előrehaladott állapotban lévő társ ORVOSI SEGÍTSÉGRE SZORUL, de az orvosi segítség megérkezéséig teendőnk nekünk is van.

35 °C = HYPOTHERMIA = KÓRHÁZ

A Hypothermia kezdeti állapota tünetmentes is lehet, vagy úgy is tűnhet, mintha be lenne rúgva.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Egy emlékezetes téli evezés, amikor jégkockává fagytunk. Ez nem volt vicces.

Teendők

Ha a lehűlt társunk szívműködése, légzése megfelelő, de eszméletlen fektessük stabil oldalfekvésbe. A stabil oldalfekvés biztonságos testhelyzet az eszméletlen betegek számára.

Amennyiben a légzés, szívműködés nem megfelelő, kezdjük el az újraélesztést. (Az újraélesztés, elsősegélynyújtás nem témája ennek a cikknek, azonban az oldalon vannak elsősegélynyújtással kapcsolatos anyagok, ahol tájékozódhatsz, ha hiányosak az ismereteid.) Bár néha a kihűlés a hideg víz miatt történik, vízbefulladás esetén pont a hideg víz javítja az újraélesztés sikerének az esélyét.

Ha vizes ruhában van, vegyük le róla a vizes ruhát, és adjunk rá száraz, meleg ruhát.

Takarjuk be alulról és felülről is. Így megóvhatjuk társunkat a további hőmérséklet csökkenéstől.

Adjunk neki meleg (de nem forró) italt.

Aranyszabály: Kórosan lehűlt embert nem belülről kifelé, hanem kívülről befelé kell lassan, fokozatosan melegíteni.

Amit NEM szabad

Alkoholos italt NEM szabad itatni vele.
Az alkohol értágító, emiatt növeli a hőleadást, még jobban felgyorsítja a kihűlést, ez viszont csökkenti az ember hidegérzetét. Emiatt gondolják, érzik úgy az emberek, hogy az ital felmelegíti.

Ne itassunk vele kávét vagy teát sem a koffeintartalom miatt!

Forró italt nem szabad itatni.

Hideg italt sem szabad itatni vele.

Ne fürdessük meg meleg vízben!

Ne tornáztassuk, ne dörzsöljük a végtagjait!
Az így megélénkülő vérkeringés a végtagokból a hideg vért visszaszállítja a szívbe és a létfontosságú szervekbe.

Borulás esetén

Ha az eszkimó vagy visszamászás nem sikerül

Túraszervezésnél, a szakasz és időpont kiválasztásánál jól figyelembe véve a csapat tudását, felszerelését, az időjárási körülményeket, egy borulás különösebb problémát nem szokott okozni. Sajnos azonban még megfelelően szervezett túrán is előfordulhat olyan szerencsétlen helyzet, hogy borulás után valaki nem tud visszamászni a hajóba, nem tud kimenni a partra sem, a többiek sem tudnak neki segíteni. Ilyenkor, amennyiben huzamosabb ideig a vízben marad, sajnos bekövetkezhet nála a Hypothermia.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Ez a borulás úszással végződött. Társunk jól tette, hogy nem kockáztatott, és a következő kiszállási lehetőségnél lejött a folyóról és átöltözött.

A borulás után a hideg víz hatására a légző izmaink lemerevedhetnek, ezt úgy érezzük, hogy nehezen kapunk levegőt. Lassú, nyugodt lélegzéssel ez rövid idő múlva elmúlik. Ezt bizonyára sokan éreztétek már egy váratlan borulásnál.

Amennyiben tudunk, ússzunk ki a partra, vagy kapaszkodjunk bele a hajóba. Ha tudunk, másszunk ki valamire, mivel a hideg vízben harmincszor gyorsabban hűlünk ki, mint a levegőben. Másszunk vagy kapaszkodjunk rögtön a felborult hajóra, mert erős szélben és hullámzásban egy pillanat alatt elsodródhatunk a hajó mellől nyílt vízen.

Amennyiben a partra, hajóba való menekülés reménytelen, akkor az erőnket feleslegesen ne pazaroljuk. Úszás közben a ruhánk és a testünk közé szorult, a víznél valamivel melegebb vizet folyamatosan kinyomjuk. (30-50%-kal előbb hűlünk ki úszás közben, ha a part 1 km-nél messzebb van meggondolandó az úszás jéghideg vízben. De ha van esély a kiúszásra: ÚSSZUNK KI! Ne feledjük: Legjobb mentés az önmentés!)

Ha nem tudunk kiúszni, visszamászni, akkor a mentőmellény (ugye mindig abban eveztek?!) vállpántjait keresztbe tett kézzel, a mellkasunkra szorítva fogjuk meg, a lábunkat húzzuk fel. A ruhánkat, cipőnket ne vegyük le! Így mozgás nélkül lebeghetünk a víz felszínén. Ha többen vagyunk, akkor egymást átölelve csökkenthetjük a szabadon lévő felületet, a gyereket fogjuk közre. Ez most kissé túlzónak tűnhet, de vészhelyzetben minden hideg vízben töltött perc számíthat. Mozgás közben több hőt adunk le, emiatt kerüljük a felesleges mozdulatokat. Legyen nálunk mindig olyan eszköz, amivel segítséget tudunk kérni, jelezni tudunk (kommunikációs eszköz, tükör, síp, telefon, jelzőpisztoly, stb.).

A test kihűlése közben a következők történnek

• 35 °C: a test remeg.
  • 32 °C: a remegés megszűnik, eszméletvesztés léphet fel. Egyedül, mentőmellény nélkül nincs esély a túlélésre, a fulladás biztos.
  • 31 °C: öntudatlanság.
  • 30 °C: pulzus, légzés lassul.
  • 29 °C: keringési zavarok.
  • 28 °C: gyenge szívdobogás, alig érezhető pulzus.
  • 27 °C: nincs életjel.
  • 25 °C: halál.

Hővédelem nélkül (például neoprén) 10 °C fokos víz alatt annyi percünk van a Hypothermia bekövetkeztéig (nem a halálig!), ahány fokos a víz. Ha jobban meggondoljuk, ez nagyon kevés. Ez annyit jelent, hogy egy szimpla téli dunai kajakozásnál, egy szerencsétlen borulás esetén ha nem sikerül gyorsan partra jutni, akkor kevés az esély a túlélésre társ és megfelelő felszerelés, öltözék hiányában. 2-3 perc vízben töltött idő múlva a kihűlés elkezdődik.

A vízhőmérséklet és a halálos kihűlésig tartó idő kapcsolata

• 0 – 2 °C: < 45 perc
  • 2 – 4 °C: 45 – 90 perc
  • 4 – 10 °C: 90 – 180 perc
  • 10 – 15 °C: 3 óra – 6 óra

Mindenképpen újra meg kell említeni, hogy a jó felszerelés, szárazruha és a neoprén nagyon (10x) meg tudja hosszabbítani azt az időt, amit a hideg vízben veszély nélkül eltölthetünk. A túrára való pakolásnál mindig legyen az eszünkbe, hogy a felszerelést a víz hőmérsékletéhez válasszuk, ne pedig a levegő hőmérsékletéhez!