Egy hosszabb (77 km) szintfelmérő terepfutás közeli helyeken, dombokon hegyeken

Az 2016-os Ultrabalaton és Ironman felkészülés miatt nagyon háttérbe szorult idén ősszel az evezés, mindennek ára van. Nem vagyok terminátor, magától nem megy. A nyári vízitúrák elmúltával alig voltam vízen, máskor az egész őszi időszakot vadvízi kajakban szoktam tölteni. Hiányzik is. Az Ultrabalaton-ig még van fél év a felkészülésre, az Ironman két hónappal később lesz, addig 8 hónap van még. Úgy érzem, hogy a felkészülésemmel minden rendben van, ahogy az időjárás engedi, és belefér, úgy igyekszem bringázni is, plusz az IM miatt heti egy alkalommal 3-4 km-t leúszom. Erőnléti keresztedzésnek ott a muay thai, tökéletes. A bringa, az úszás, a muay thai miatt hét közben csak egyszer vagy kétszer futok 15-20 km körülit, hétvégén hosszabbat szoktam futni, de akkor is egyben vagy két nap, de maximum 50 km körülit. Amíg az időjárás engedi, addig előnyben részesítem a terepet. Az idei páros UB-n futottam utoljára 100 km felett, azon nagyon kiütöttem magam. Az elmúlt három hónapban, az őszi 40-50 km-es távokon nem volt semmi különösebb probléma, azon kívül, hogy elfáradtam persze. Szerettem volna ezen a hétvégén egy szintfelmérő jellegű hosszabbat, 70-80 km táv körüli szintesebb terepre gondoltam. Kíváncsi voltam, hogy (pulzuskontrollal) hogyan fogok 10 óra felett teljesíteni. A http://turistautak.openstreetmap.hu/turautvonal.php oldalon terveztem is magamnak egy 76 km-es útvonalat.

Beteszem ide nagyíthatóan, letölthetően. Mondjuk ez itt 1150 m szintet számol, a turistautak előzetesen 2140 métert számolt, a valós, általam mért érték 1810 méter, ennyivel számolj, ha végigmész te is. Elég nagy az eltérés, nem mindegy…

Az útvonal elején és az útvonal végén a kék és Rigyác között nincs jelzés, azon kívül a teljes útvonal végig jelzett túraútvonalon halad:

• 4,9 km-től Kék sáv
  • 7,25 km-től Sárga sáv
  • 23,15 Zöld háromszög
  • 25-től Zöld sáv
  • 34,3 km-től Kék sáv

De előtte még volt egy szombati nap:

Szombaton a környék futóbolondjai a Tanúhegyek teljesítménytúra különböző hosszúságú útvonalait futották végig. Én nem voltam ott, bébiszitter voltam a fiaimmal otthon, de, hogy ne maradjak én se futás nélkül, a srácokkal a környéken futottunk egy rövidebbet. Barni és én futottunk, Somi inkább bringázott. Barni tök jó tempót nyomott, alig bírtam vele tartani a lépést. 🙂 Jó idő volt, sár sem volt. El is döntöttem, hogy a másnapi terepfutásra a Hoka aszfaltos cipőmet viszem.

futas_fiukkal_01

futas_fiukkal_02

futas_fiukkal_03

futas_fiukkal_04

futas_fiukkal_05

futas_fiukkal_06

futas_fiukkal_07

futas_fiukkal_08

A legnagyobb király Rigyácon a Pepe, aki nyereg, kengyel, zabla nélkül jár terepre lovagolni.

horgaszat_04

Futás után Somit elvittem horgászni. Nekem unalmas, de ő nagyon élvezi.

Következzen a vasárnapi hosszú, a képek kattintásra nagyra nőnek.

Vasárnap még sötét volt, amikor elindultam a hosszú futásra. Mire elértem a kék jelzést már világosodott.

futas_hosszu77km_01

Hajnalodik a Kék túrán Eszteregnye mellett.

futas_hosszu77km_02

Kilátás az Oltárc felé haladó sárga jelzésről.

futas_hosszu77km_03

A távolban lévő út azesős időre javasolt útvonalam

futas_hosszu77km_04

Öreg tölgy az Oltárci vadászháznál I.

futas_hosszu77km_05

Öreg tölgy az Oltárci vadászháznál II.

futas_hosszu77km_06

Na, még egy: öreg tölgy az Oltárci vadászháznál III.

futas_hosszu77km_07

Oltárc után a Kútfej forrás. Sajnos kerítéssel le volt most választva.

futas_hosszu77km_08

futas_hosszu77km_09

A világ végén, az erdő közepén jobbnál jobb táblák segítik a tájékozódást. Nagyon jó!

futas_hosszu77km_10

Kilátás a Börzöncei hegyről kelet felé. A kép közepén az Újudvari TV-torony. Múlt héten ott futottam.

futas_hosszu77km_11

Kitűnő kilátás a Börzöncei hegyről nyugat felé. Ellátsz a világ végére is.

futas_hosszu77km_12

Börzöncei hegyen.

futas_hosszu77km_13

A sárga sáv jelzés végig jól követhető.

futas_hosszu77km_14

A Börzöncei hegyi kápolna. Nagyon hangulatos, szép hely.

Éppen a kis hegyi kápolnát fényképeztem, amikor a nyugalmamat megzavarta egy hang. Nem volt valami szép hang, erős köhögés, fulladozás, krákogás, mintha valaki éppen megfulladna. -Na, fasza. – mondtam magamban. -Ha ez itt, meghal nekem, akkor lőttek a mai futásomnak.

Szaladtam a hang irányába, bár úgyis arra vezetett az utam. Egy pince melletti diófának támaszkodva egy fiatal srácot vettem észre, aki amennyire a fulladozás mellett maradt energiája és ideje, konkrétan sugárban hányt. Szegény diófa! Van egy mondás, hogy a diófát az ember az unokáinak ülteti. Hát a srác papája hiába ültette ezt a fát, mert ennyi hányás szerintem még a vasoszlopot is kimarná, úgy meglocsolta a srác. Miután megbizonyosodtam róla, hogy ellátásra nem szorul (BLS link itt, kattints!), magára hagytam a szombat esti hegyi buli utáni nyomorával, és futottam tovább. Az eseten még Tibi atya is elpirult volna. Én jól szórakoztam. Úgysem találkoztam órák óta senkivel.

Ahol a zöldre át kellett térnem, műanyag tasakos papírlapok voltak a fára szegezve Deák túra felirattal. Nem emlékeztem pontosan, hogy mikor van ez a teljesítménytúra, így a  papírokat nem szedtem le, mert nem tudtam, hogy csak kint maradt vagy még aktuális. A lényeg: csak az hibázik, aki dolgozik, de a fára szegezett és már nem aktuális papír konkrétan szemét az erdőben.

futas_hosszu77km_15

Ki-, illetve lelátás a Pusztaszentlászlói pincék előtti erőből a falura. Szép.

A sárga jelzés követhetősége után a zöld háromszög és sáv jelzések már sokkal kevésbé követhetőek, ha nem lett volna track az órámon, akkor bizony párszor bajban lettem volna. Vannak több száz méteres szakaszok, ahol vagy én voltam a vak és béna, vagy tényleg nincs semmilyen látható jelzés. Szerintem a sárga sáv és kék sáv közti zöld jelzéses szakaszra érdemes vinni GPS-track-et.

Alig van aszfaltos rész a 77 km-es útvonalon, mondanom se kell, egész nap csak egyszer kavartam el kb. 200 méternyit, de az aszfalton volt… Hiába, aszfalton nehezen tájékozódom. 🙂

futas_hosszu77km_16

Trail-running expert level. Szóval ilyen az, amikor tarvágásnál a jelzések is mennek sokszáz méter hosszan. Itt nagyon jól jött, hogy a csuklómon van az útvonal….

futas_hosszu77km_17

Végre újra a Kéken. 🙂

futas_hosszu77km_18

Zalai erdő Szentpéterfölde előtt.

futas_hosszu77km_19

A Kéken a szentpéterföldei tavak vonalában.

futas_hosszu77km_20

Szentpéterfölde és Lasztonya között az erdő nagyon szép és hatalmas.

futas_hosszu77km_21

Az utolsó kép, eluntam, hogy össze-vissza működik a Somitól kölcsönkapott telefon fényképezője, úgyhogy nincs több. Majd ha az emag szíveskedik végre visszaküldeni a szervizben lévő telefonomat, lesz újra sok jó kép.

Holtpontok félmaratoni, maratoni távnál és azok felett is vannak. A különbség csak az, hogy minél rövidebb távon futunk, annál hamarabb túlesünk a holtpontokon. Rövidebb távokon van persze, hogy 1-2 km nehezebben megy, de azért azt könnyű uralni. Fejben is fejlődni kell, amikor nem 10 perces holtpontokat, hanem órán túli holtpontokat kell áttörni, az nehéz. 40 km-nél pár km-en keresztül nehéz volt, vannak trükkjeim, hogy ilyenkor miket csinálok, kikre és mikre gondolok, működni szoktak. Mindig van nálam egy fülhallgató, nem szoktam zenét hallgatni futás közben. Most elkezdtem zenét hallgatni, és nagyon jól lettem. Annyira jól lettem, hogy 60 km után még 5:15-ös km-em is volt.

Lasztonya után, ahol az útvonal keresztezi az aszfaltos utat, az erdőben van egy forrás pont 50 km-nél. Jól is jött, mert már nagyon kevés folyadék volt nálam. Másfél literrel indultam el, 50 km-en el is fogyott szinte mind. Inkább kulacsos vagyok, de most camalbag-et vittem. Jól el is bénáztam vele egy csomót, mire megtöltöttem. Bele is esett a forrás alatt összegyűlt vízbe, úgyhogy tiszta víz is lett a hátam utána. A levegőt is elfelejtettem fejre fordítva kiszívni belőle, úgyhogy utána már lötyögött a futómellényemben a víz.

Itt a forrásnál jöttem rá, hogy másfél évig (1600 km van eddig ebben a cipőmben) nem csak a használhatatlan és mindig meglazuló gyorsfűzővel szenvedtem (nemrégen vágtam ki belőle konkrétan és átvitt értelemben is, és fűztem bele egy normális fűzőt), hanem rosszul  is fűztem be a Hoka cipőmet, és megoldható, hogy ne kelljen a nyelvét 20 kilométerenként visszahúzni. Idejében…

Bázakerettyén bementem a boltba, Kék túrán útba esik, mindig nyitva van, vasárnap is. Tavaly Lubics Szilvi ultrafutó táborában a pár nap alatt többet voltunk a hosszú futásokon a falubeli kocsmákban, mint én különben egész évben. Nyugi, csak kóláztunk! Akkor teljesen rákattantam a hosszú futások közben a kocsmai kólázásra. Szóval akartam venni egy kólát, de olyan hosszú sor volt, inkább átmentem a közeli kocsmába inni egyet. Jól esett a kóla nagyon a 60 km után. Innen tök gyors tempóban átfutottam Kistolmácsra. Sikerült is még sötétedés előtt ezt a pár kilométeres aszfaltos szakaszt letudni. Egészen jól voltam, a meredek emelkedőket kivéve tök jól tudtam futni. Borsfa és Valkonya között besötétedett, fejlámpa, villogó hátra. Nem szerettem volna, ha valami pityókás vadász belém lő egy sörétest vagy még rosszabbat. Meg aztán én se látok sötétben.

10 kilométerenként ettem (banán, csoki, szendvics, gél) és ittam, okosan figyeltem rá, hogy ne éhezzem el. Magnéziumot is szedtem, az első másfél liter laza izó volt. 70 km-nél így is megzuhantam. 70-ig egyáltalán nem fájt egyszer sem semmim, a térdem se, csak folyamatosan fáradtam. Itt elkezdett fájni kicsit a bal sípcsontom elöl, ha futottam kevésbé éreztem, így igyekeztem inkább futni, nem gyalogolni. Nem volt vészes, talán el is múlt volna, ha 77-nél tovább megyek, így most úgy alakult, hogy pont olyankor szálltam ki, amikor nehezebben ment a futás, úgyhogy nagyon örültem, hogy megérkeztem.

Gyakorlatilag a pár nagyon rövid megállást (fényképezés, vízvétel, stb.) nem számítva, megállás nélkül toltam. A tempó nem volt valami nagy, nettó 7:55 p/km lett. Pulzus avg 135 bpm. Csak magamhoz mérek mindent, nekem ez jó, pulzuskontrollal mentem, amennyire tudtam figyeltem is rá, hogy ne menjen sehol 145 fölé.

Volt nálam bot, jó volt, hogy vittem. Főleg az emelkedőkön használtam, falvakban pedig a kutyák miatt nagy magabiztosságot és biztonságérzetet ad.

Jó futás volt.

ui.: Csináltam egy hülyeséget. Mivel nem volt se izomlázam, se fáradtság érzésem másnap, így nem is tartottam pihenőnapot, másnap, hétfőn elmentem thai box edzésre, aminek meg is lett az eredménye. Bal láb sípcsont csonthártya…  Most futás és bringa nélküli pihenőn vagyok, csak úszok. Az meg megy egy lábbal is.